De knop om: van probleemklas naar klasseklas

Soms gaat het niet goed met een klas.

De sfeer is niet goed en het probleemgedrag van de leerlingen neemt steeds verder toe.
Leerlingen willen goede cijfers halen maar door de groepsdruk kiezen ze voor het korte-termijnbelang en vertonen ze storend kliergedrag.
Dan kan de knop om een oplossing bieden.

Werkwijze

Na een observatieperiode ga ik in gesprek met de klas, de individuele leerlingen en de docenten om informatie te krijgen voor een probleemanalyse.
Daarna ga ik met de klas aan het werk.
Ik maak op maat een programma waardoor de knop om gaat en de leerlingen en docenten uit de negatieve spiraal kunnen stappen. Ik werk samen met de klas aan inzicht waardoor leerlingen zich bewust worden van het effect van hun gedrag. Ik leer de leerlingen oplossingsstrategie√ęn aan. Leerlingen gaan zich meer verantwoordelijk voelen voor het leerproces. Er komt een voorlichting voor docenten waarbij praktische handvatten worden aangereikt. Vooral bij het tijdig aanpakken van een probleemklas heeft dit vaak veel effect.
Want elke klas wil het liefst een klasseklas zijn.


Neem contact op met Marijke van Roon

0575-529781
m.roon@planet.nl